Naar Nieuwsoverzicht

Tellingen nieuwkomers op 1 oktober 2025

Vanaf dit schooljaar wijzigt de bepaling welke leerlingen meetellen in de nieuwkomersbekostiging. U kunt een TBG-I opvragen om te controleren of de juiste leerlingen meetellen voor de bekostiging.

Wijziging

Dit schooljaar maken we een overstap in het bepalen welke leerlingen moeten meetellen in de nieuwkomersbekostiging. Voor bekostigingsjaar 2026 wordt de datum van eerste inschrijving op een school voor po of vo in Nederland leidend. De datum binnenkomst in Nederland is dan niet meer leidend. Daardoor ontstaat voor de telling van 1 oktober een vreemde situatie.

Op 1 oktober 2025 kijken we nog volgens het oude systeem welke leerling een nieuwkomer is in het laatste kwartaal van 2025. Daarnaast kijken we op dezelfde datum volgens het nieuwe systeem ook al welke leerling een nieuwkomer is voor de bekostiging van 2026. Wat dit betekent voor uw administratie zetten we hier op een rij.

Hoe registreren in LAS

Voor de nieuwkomersbekostiging in 2025 moet op 1 oktober 2025 het veld ‘datum binnenkomst in NL’ nog voor de laatste keer worden gevuld. U vult dit sowieso in voor leerlingen met een Onderwijsnummer (OWN). Daarnaast kunt u het ook invullen bij leerlingen met een BSN wanneer u het niet eens bent met de datum binnenkomst volgens BRP.

Voor de bekostiging in 2026 moet u op 1 oktober 2025 bij leerlingen met een OWN ook het veld ‘indicatie nieuwkomersbekostiging’ invullen. Voor leerlingen met een BSN bepaalt DUO deze indicatie aan de hand van de eerste schooldag die bij ons bekend is. Als daardoor volgens u een leerling met BSN onterecht als nieuwkomer in het systeem staat, kunt u in het betreffende veld ‘nee’ aangeven.

Controleren via TBG-I

Wilt u controleren of de juiste leerlingen meetellen voor de juiste bekostiging? Vraag dan een overzicht Terugmelding bekostigingsgrondslagen individueel (TBG-I) op. Log in op Mijn DUO en ga naar BRON-(VA)VO. Daar kiest u voor TBG-I.

Niets missen?

Het onderwijs is constant in beweging. Abonneer u op onze nieuwsbrief.