Scholen kunnen extra bekostiging ontvangen voor leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond (NNCA):

  • Basisscholen kunnen extra materiële bekostiging krijgen voor Nederlands onderwijs aan anderstaligen (NOAT). 
  • Scholen voor speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs kunnen extra personele bekostiging ontvangen voor CUMI-leerlingen. CUMI staat voor Culturele Minderheden.

Voor de uitwisseling met het Register Onderwijsdeelnemers (ROD voorheen BRON) moet u in beide gevallen een NNCA aanduiding gebruiken om deze bekostiging te ontvangen.

Welke leerling op een basisschool heeft een NNCA?

Wie zien we als ouders?

We kijken naar het geboorteland van de personen die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse verzorging van de leerling. Dit zijn meestal de biologische of adoptiefouders, maar het kan ook gaan om voogden, grootouders of pleegouders. Ook bij co-ouderschap is het geboorteland van beide ouders van belang. Is er sprake van een eenoudergezin, kijken we alleen naar het geboorteland van deze ene ouder.

De leerling heeft een niet-Nederlandse culturele achtergrond als:

  • de ouders aangeven dat de leerling tot de Molukse bevolkingsgroep behoort, of 
  • ten minste 1 van de ouders is geboren in Griekenland, Italië, voormalig Joegoslavië, Kaapverdië, Marokko, Portugal, Spanje, Tunesië of Turkije, of
  • ten minste 1 van de ouders geboren is in een ander niet-Engelstalig land buiten Europa, met uitzondering van Indonesië, of
  • ten minste 1 van de ouders als vreemdeling in Nederland verblijft op grond van een verblijfsvergunning (als bedoeld in artikel 8, onder c of d van de Vreemdelingenwet 2000).

Voldoet de leerling aan geen van de bovengenoemde criteria? Laat dan het veld ‘NNCA’ in uw LAS leeg.

Welke leerling op een sbo, so of vso heeft een NNCA?

Wie zien we als ouders?

We kijken naar het geboorteland van de personen die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse verzorging van de leerling. Dit zijn meestal de biologische of adoptiefouders, maar het kan ook gaan om voogden, grootouders of pleegouders. Ook bij co-ouderschap is het geboorteland van beide ouders van belang. Is er sprake van een eenoudergezin, kijken we alleen naar het geboorteland van deze ene ouder. 

De leerling heeft een niet-Nederlandse culturele achtergrond als:

  • de ouders aangeven dat de leerling tot de Molukse bevolkingsgroep behoort, of 
  • ten minste 1 van de ouders geboren is in Suriname, Aruba of de voormalige Nederlandse Antillen, of
  • ten minste 1 van de ouders is geboren in Griekenland, Italië, voormalig Joegoslavië, Kaapverdië, Marokko, Portugal, Spanje, Tunesië of Turkije, of
  • ten minste 1 van de ouders geboren is in een ander niet-Engelstalig land buiten Europa, met uitzondering van Indonesië, of
  • ten minste 1 van de ouders als vreemdeling in Nederland verblijft op grond van een verblijfsvergunning (als bedoeld in artikel 8, onder c of d van de Vreemdelingenwet 2000).
Voldoet de leerling aan geen van de bovengenoemde criteria? Laat dan het veld ‘NNCA’ in uw LAS leeg.

Wat moet u doen?

  1. Registreer ‘Ja’ in het veld ‘NNCA’ in uw LAS bij leerlingen met een NNCA. Let op: het kan zijn dat uw LAS het veld ‘land van herkomst van de ouders’ heeft in plaats van het veld ‘NNCA’. In dat geval past uw LAS deze leerlingen automatisch aan in leerlingen met een NNCA.

  2. Uit het Basisregistratie Personen (BRP) blijkt of één van de ouders een land van herkomst heeft waardoor een leerling als een leerling met een niet-Nederlandse culturele achtergrond kan worden aangemerkt. Slechts indien het land van herkomst van de ouders niet uit de BRP blijkt, moet de school een document in de leerlingenadministratie opnemen waarmee onderbouwd kan worden dat de leerling een niet-Nederlandse culturele achtergrond heeft. 

Lijst bewijsstukken
  • trouwboekje
  • rijbewijs
  • Nederlands reisdocument voor vluchtelingen
Regelgeving

Kijk voor meer informatie over NNCA-leerlingen in artikelen 1 Link opent externe pagina en 19 Link opent externe pagina van het Besluit bekostiging WPO 2022.

Niets missen?

Het onderwijs is constant in beweging. Abonneer u op onze nieuwsbrief.

Verbergen feedback scherm Sluiten feedback scherm Tonen feedback scherm
Wat vindt u van de website?

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee