Meld initiatief

Neemt u het initiatief om een nieuwe school te stichten? Dan meldt u dit initiatief aan ons via Mijn DUO. Dit kan alleen van 1 juni tot en met 30 juni. 

U heeft in Mijn DUO de gebruikersrol ‘Initiatief Nieuwe School Aanvrager’ nodig.

U kunt uw initiatief alleen melden in Mijn DUO met een token. U gebruikt hiervoor geen eHerkenning. Tijdens de gehele aanvraagperiode blijft u inloggen met een token.

Hebt u geen token meer? Neem dan meteen contact op met het Ico.

Bereid uw melding voor

Bereid uw melding voor en zet alle informatie alvast klaar voordat u begint aan de melding. U moet tijdens het melden namelijk veel gegevens invullen. Pas als alle gevraagde gegevens zijn ingevuld, kunt u uw melding opslaan. Opslaan kan dus niet tussendoor. 

Zijn alle gegevens ingevuld? U kunt deze nog wijzigen tot en met 30 juni.

Welke gegevens moet ik melden
  1. Gegevens van de contactpersoon. De contactpersoon beantwoordt eventuele vragen van DUO en van de Inspectie van het Onderwijs.
  2. De schoolnaam.
  3. Of het om basis- of voortgezet onderwijs gaat.
    Bij basisonderwijs: Geef aan of het een nieuwe basisschool is of een verzelfstandiging van een deel van een bestaande school.
    Bij voortgezet onderwijs: Geef aan of het een nieuwe school, nevenvestiging of splitsing is, en de schoolsoorten die u daarbij wilt aanbieden.
  4. De 4 postcodecijfers van de gewenste locatie van uw school.
  5. Een korte beschrijving van uw initiatief (maximaal 2.000 tekens). Dit is voor de website van DUO om leerlingen en ouders enthousiast te maken voor uw initiatief. Voor meer uitleg en visuele hulpmiddelen kunt u verwijzen naar uw eigen website. 
  6. Hoe u de belangstelling voor uw initiatief gaat meten. Wilt u dit meten met ouderverklaringen? Of bij uitzondering met een marktonderzoek?. Lees hier meer over bij Meet de belangstelling. Hiet kunt ook lezen wat de voorwaarden zijn als u een marktonderzoek wilt doen.
    Voor een splitsing (vo) of verzelfstandiging (po) hoeft u geen belangstelling te meten.
  7. Of het gaat om openbaar of om bijzonder onderwijs. Alleen het college van burgemeester en wethouders, of een door de gemeente in het leven geroepen openbaar lichaam, rechtspersoon of stichting kan openbaar onderwijs aanvragen.

DUO publiceert bovenstaande gegevens - behalve de gegevens van de contactpersoon - in het initiatievenoverzicht.

Meld uw intitiatief

  1. Zet de gegevens die u moet melden klaar. 
  2. Log in bij mijn DUO en meld uw initiatief. Dit kan alleen van 1 juni tot en met 30 juni!

Zijn alle gegevens ingevuld? U kunt deze nog wijzigen tot en met 30 juni. Na publicatie op 1 juli kunt u niets meer aan de beschrijving van uw initiatief wijzigen.

Let op: hiermee meldt u alleen dat u van plan bent om een nieuwe school te stichten. De aanvraag om echt een school te kunnen stichten doet u voor 1 november. 

DUO publiceert uw initiatief op 1 juli

Op 1 juli publiceert DUO alle gemelde initiatieven in het initiatievenoverzicht

U kunt na publicatie niets meer aan de beschrijving van uw initiatief wijzigen. U kunt dan alleen de contactgegevens, de website, het telefoonnummer en het e-mailadres van de school nog veranderen. Of uw initiatief helemaal of voor een deel intrekken. 

Niets missen?

Het onderwijs is constant in beweging. Abonneer u op onze nieuwsbrief.

Verbergen feedback scherm Sluiten feedback scherm Tonen feedback scherm
Wat vindt u van de website?

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee

We willen onze website graag verbeteren. Helpt u ons verder? Het duurt ongeveer 1 minuut.

Ja, ik doe mee